dinsdag 11 januari 2011

Yacco

Yacco is m’n nieuwe tuinhulp. Hij kost niets. Ik kon ‘m gratis ophalen.
In Frankrijk zie je dat iedereen met een beetje tuin z’n tuinafval verbrand. Dat geeft in de maanden oktober t/m mei een leuke aanblik. Wat vlammen, maar vooral veel rook. Laten we eerlijk zijn, een vuurtje spreekt mannen toch aan. Of het allemaal wel zo milieuvriendelijk is weet ik niet, maar ja, ik moet toch een beetje inburgeren. Dus in het najaar, de winter en het voorjaar is de Fransman aan het stoken, maakt niet uit wat voor weer het is. Het spul moet worden verbrand. Ik zou zeggen, wacht even tot het spul droog is en het niet waait, zo niet de Fransman. Het zal vandáág gebeuren, al heeft het drie dagen geregend en waait het vandaag windkracht 5. Want morgen moet er weer geschoten worden op een konijn of zo iets. Of is z’n vrouw boos en denkt ie ‘tranquille’, ik ga de tuin wel in, met waarschijnlijk een klein flesje in z’n zak.  Dus wordt er gestookt en zet hij onze tuin compleet in de mist. Maar ach, wat maakt het uit.

Ze stoken vaak gewoon op de grond, bult maken en de fik er in, maar ook vaak in een olievat. Dat vond ik toch wat praktischer en het laat geen kraters achter in de tuin. Dus ben ik op zoek gegaan naar zo’n olievat en bij het plaatselijke busbedrijf zag ik hem staan: mijn Yacco. Mooi groen, met krachtige gele letters. En, ik mocht hem gratis meenemen. Thuis gekomen heb ik de bovenkant er afgezaagd (voorzichtig, want wie weet wat er nog in zit)

en Yacco was klaar voor gebruik. Er zat inderdaad nog ongeveer 2 liter ondefinieerbaar spul in, maar om dat nou weer in te zamelen en weg te brengen? Laten we maar kijken wat er gebeurt, dus takken er in, een aanmaakblokje en… het brand! En het brand goed.

Al het snoeiwerk van de afgelopen herfst en de eerste wintermaanden gaat er door. En ik betaal de buurman een beetje terug met wat rook.


Yacco heeft intussen wel z’n glans verloren, maar heeft wel karakter gekregen, van mooi groen met gele letters is hij nu zwart en roestbruin.



Ik houd daar wel van en ik hoop dat dat ook voor ons gaat gelden. Morgen de tweede sessie. Dan gaat de kerstboom er ook in, weg kerstsentiment. We verbranden je en kijken naar een nieuw jaar. Een jaar vol nieuwe ontdekkingen. Een jaar vol vuur? We gaan het ontdekken!


3 opmerkingen:

  1. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. wel een beetje lastig om te reageren. Als ik op reactie plaatsen druk doet hij het niet, je moet dan eerst op voorbeeld drukken, maar het is gelukt.

    Ik ben blij dat Yacco jullie nu 'uit de brand' helpt met al het groen afval. Hoe ouder hij wordt, hoe beter hij er uit gaat zien.
    Ook wij hebben onze kerstboom ritueel verbrand. Het nieuwe jaar inluiden met een vreugdevuur is altijd leuk!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Inderdaad, geen makkelijke site dit om te reageren, zus, dank voor de tip !Ik moest ook nog een google account aanmaken anders kon ik niet reageren.

    Ik heb van de week de kerstboom illegaal gedumpt,op advies van circulus. Halen ze vanzelf een keer op zei de mevrouw ! :) Hier heb ik overigens geen foto's van gemaakt zoals jullie dat doen..
    Anders had ik ook een mooie reportage kunnen neerzetten over hoe ik met melissa de boom, die te breed was voor de gang en daardoor langs alle muren schaafde, naar buiten heb gebracht, met daarachteraan een spoor van takken en naalden..! Vast niemand die door heeft dat hij van mij af komt HIHI !

    Passen jullie op dat siep of bo niet een keer perongeluk in de Yacco verscholen zit ;)? Dat geeft helemaal zoveel rook !

    Kusjes !

    BeantwoordenVerwijderen